Aruba vs NL - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Kyra Waterlander - WaarBenJij.nu Aruba vs NL - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Kyra Waterlander - WaarBenJij.nu

Aruba vs NL

Door: Kyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

24 Februari 2016 | Aruba, Oranjestad

De overheidsinstanties......

Kennen jullie het fragment uit Asterix en Obelisk en de Helden waar zij de vrijgeleide A38 moeten halen? Wel.....zo voelen wij ons de afgelopen dagen. Hier is het fragment te zien: https://www.youtube.com/watch?v=dRuUgJMquS4

Dirk is van de week bij de belastingdienst geweest voor iedereen een persoonsnummer aan te vragen. Hij was gewaarschuwd......moest meer dan een uur wachten voordat hij aan de beurt kwam. Werd hij vervolgens bijna weggestuurd omdat ze een formulier in eerste instantie over het hoofd zag. De persoonnummers kreeg hij ouderwets geschreven op stickerkaartjes mee.

Het ging zoals verwacht bij de emigratiedienst (DIMAS)... we waren door veel mensen al gewaarschuwd....eerst lang wachten met drie ongeduldige drukteschoppertjes....en vervolgens moest Dirk naar de ene balie en ik met de kids naar een andere balie (terwijl we online 5 afspraken achter elkaar hadden gepland). Ik kreeg te horen dat we ons verzoek in het buitenland moesten afwachten, nieuwe wet sinds november. Dus ik dacht meteen aan ons Schotse avontuur...deja vu...niet weer! En Dirk moest een kopie van bewijs kamer van koophandel van de zorgverzekeraar, zijn werkgever, inleveren terwijl dit een uitvoeringsorgaan is en dit niet heeft wat hem al met nadruk werd uitgelegd door de zorgverzekeraar. En hij moest een gezondheidsonderzoek laten doen. Kortom chaotisch en onduidelijk....en dan zit je tegenover zo'n bureaucratisch persoon. Ook zij konden vervolgens NIET vertellen WAAR Dirk zijn gezondheidsverklaring kon regelen. Vervolgens naar een bureau voor het onderzoek echter daar wisten zij (uiteraard) van niks. Dus Dirk maar weer met zijn werkgever contact opgenomen. Blijken specialisten een zijweg te kunnen bewandelen om snel aan de slag te kunnen. Er werd even gemaild met de directrice van de emigratiedienst en iemand van de burgelijke stand en vandaag konden we dan toch alles voor elkaar krijgen. Nou ja bijna alles ... alleen ik ben nog een 'illigaaltje'. Want jawel jawel ik heb een invalbaan op de Mon Plaisir (http://www.monplaisirbasisschool.com/) aangeboden gekregen! Dit staat bekend als een van de beste lokale scholen op Aruba. Daarmee heb ik ook gelijk een plekje voor Jurre kunnen toe eigenen!! Maar goed daarom moet ik nu dus wel weer meer papierwerk afronden haha. Ja dat kan hier wel heel snel. Heb nog geen werkvergunning maar ach.
Bij het bevolkingsregister ging het gelukkig vrij soepel. Wel bijzonder dat de kinderen er niet naar de wc konden. Mensen die mij goed kennen zullen aanvoelen dat er bij mij dan een soort van dwarsigheid kwam opborrelen en ik ze in de tuin daar heb laten plassen haha.
Als beloning zijn we ff een eettentje gaan zoeken om te vieren dat we het meeste geregel achter ons kunnen laten pffff. Na het etentje nog even langs de school waar ik ga werken en de kids hun energie kwijt in de speeltuin.

Dan de auto.....
Hadden we al verteld dat we via de beheerder van het vakantiehuisje een auto hebben gehuurd?! Ze had deze auto net tweedehands op de kop getikt. Laten we zo zeggen dat de auto naar alle waarschijnlijk in NL niet door de APK was gekomen, wat hier dan ook niet verplicht is en er aardig wat half uit elkaar vallende auto's rondrijden. Op Aruba zijn de auto's ook nog eens twee keer zo duur. We hadden allebei het idee dat onze huurauto het niet bijster lang zou volhouden. Helaas bleek dat al vandaag na een drukke regeldag. We stonden plots midden in de spits stil op een straat. Kennissen hebben mij en de kids naar huis gebracht. De beheerder heeft de ANWB gebeld (lees: 2 jongens uit de Dominicaanse Republiek) en die gingen mooi te werk: niks geen startkabel maar hup eigen accu uit de auto en op de kop tegen de lege accu en starten maar. Uiteindelijk bleek een lekke radiotorslang de oorzaak te zijn en zijn ze met Dirk even naar "de garage" gegaan (zie foto's). Ergens een restje van de schroothoop...beetje knippen, plakken en vijlen en hopsakee daar gaat ie weer!

Een dag vol avontuur en verbijstering!

• 24 Februari 2016 - 11:12

Kikkienanje:

Wow, wat een belevenissen. EN super een baan! Kyra, wat ga je in een stroomversnelling. Mooi om te lezen.
    Ik hoor of lees graag wanneer je kunt skypen!! Liefs Kikkienanje

• 24 Februari 2016 - 14:03

Marian:

Je moet er wel wat voor over hebben, de eerste belevenissen nu al achter de rug, gefeliciteerd met je baantje Kyra, super, leer je gelijk mensen kennen, veel succes met alles, ben weer benieuwd naar de volgende belevenissen. ☺☺

• 24 Februari 2016 - 21:00

Anneke Hijman:

Hallo, wat een belevenissen. Geen verveling tot nu toe. Gefeliciteerd met je baan Kyra.

• 24 Februari 2016 - 22:18

Vader Jacob:

Wel mooi zo'n verwarmde garage in de open lucht .
    Zij hoeven niet een duur pand met een dak erop te huren geen ARBO geen sprinklers en Brandblussers
    Alleen een container voor het gereedschap...Geweldig !!!

• 25 Februari 2016 - 13:26

Familie Van Der Bij:

Jullie beleven genoeg iig.

• 25 Februari 2016 - 13:29

Familie Van Der Bij:

Mijn bericht was veel langer! Vreemd! Zal nu geen "enter" gebruiken. Kyra, gefeliciteerd met je job. En Dirk huur een normale auto! Hahahaha! Veel geluk daar! Gr. Marcel, Sandra en Louana.

• 25 Februari 2016 - 13:43

Truus:

Hallo allemaal, ik probeer steeds te reageren maar heb nog niet door hoe het werkt. Klinkt allemaal goed in ieder geval. Kyra een baantje en Jurre een school . Super, lieve groet! Truus

• 25 Februari 2016 - 13:45

Liesbeth:

Jeetje wat een belevenissen zeg!! Wat gaat het daar anders dan in Nederland, leuk die cultuurverschillen ontdekken. Fijn dat je een baan hebt Kyra, geweldig.
    xxx

• 25 Februari 2016 - 20:25

Tinus:

Jeetje wat een ellende... Hadden jullie je eigen auto's niet mee genomen?? En gefeliciteerd met je baan Kyr! Vlot gedaan! Xxx

• 26 Februari 2016 - 14:25

Kyra Lisette Waterlander:

Onze eigen auto's komen 7 maart vrij van de douane. Onze huurauto staat inmiddels voor de 2e keer stil....monteurs zijn weer onderweg. Gelukkig kon onze buurman Kyra naar haar werk brengen.

@ Marcel: huurauto's zijn hier achterlijk duur (500 euro/wk voor een kleine auto is vrij standaard, we betalen nu 125euro/wk)....dit is ook niet ideaal helaas. Hopelijk laatste reparatie ;-)

Groetjes Dirk

• 28 Februari 2016 - 21:16

Fam De Wal:

Hallo lieve schatten
    wat een belevenissen hebben jullie daar zeg. maar hoop dat het meeste nu wel geregeld is.en kyra wat goed zeg een baan daar op de beste school top gedaan.nou het ga jullie goed daar.we missen jullie heel erg dikke kus en knuffel voor jullie van ons alle 4